رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت و درمان در گفت‌وگوی اختصاصی با جام‌جم آنلاین مطرح کرد

تایید ابتلا به وبا در کردستان | نشانه‌های بیماری را جدی بگیرید

جام‌جم آنلاین از آخرین شرایط بیماری وبا در کشور گزارش می‌دهد

مبتلایان به وبا ۵۱ نفر شدند | وبا به آذربایجان غربی رسید

وبا در استان‌های شمال غرب کشور مانند کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی درحال فراگیری است. براساس آخرین اطلاعاتی که در اختیار جام‌جم آنلاین قرار گرفته است در کردستان ۳۷ نفر، کرمانشاه ۱۳ نفر و آذربایجان غربی یک نفر به وبا مبتلا شده‌اند.
وبا در استان‌های شمال غرب کشور مانند کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی درحال فراگیری است. براساس آخرین اطلاعاتی که در اختیار جام‌جم آنلاین قرار گرفته است در کردستان ۳۷ نفر، کرمانشاه ۱۳ نفر و آذربایجان غربی یک نفر به وبا مبتلا شده‌اند.
کد خبر: ۱۳۷۳۰۹۹
نویسنده مهدی آیینی

به گزارش جام‌جم آنلاین، کارشناسان حوزه بهداشت و درمان این روزها بیش از گذشته نسبت به شیوع بیماری وبا در کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان ‌هشدار می‌دهند و از افرادی که قصد سفر به این کشورها را دارند، می‌خواهند مسائل بهداشتی را جدی بگیرند‌، چراکه با بی‌توجهی به مسائل بهداشتی علاوه براینکه سلامت خود را به خطر می‌اندازند، زمینه را نیز برای افزایش این بیماری در کشور مهیا می‌کنند. ‌

در کشورمان نیز مدتی است، تعداد بیمارانی که به دلیل اسهال شدید به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند در حال افزایش است. آنچه کارشناسان را نگران کرده‌ افزایش این بیماران در مرز‌های غربی کشور است.

دکتر مریم مسعودی‌فر، رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت و درمان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین درباره آخرین آمار ابتلا به وبا در کشور عنوان می‌کند: براساس گزارش‌های رسیده از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تاکنون ابتلای 51 نفر به وبا در کشور تایید شده است.

آن طور که او می‌گوید تاکنون 37 بیمار در کردستان، 13 بیمار در کرمانشاه و یک بیمار نیز در آذربایجان غربی شناسایی شده‌ و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

امکان افزایش‌ بیماری

‌با توجه به افزایش تردد‌ها در مرزهای غربی کشور کارشناسان هشدار می‌دهند چنانچه مسافران نکات بهداشتی را رعایت نکنند، احتمال افزایش تعداد بیماران مبتلا به وبا دور از ذهن نیست.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت و درمان در پاسخ به این پرسش که آینده شیوع این بیماری را چگونه می‌بینید؟ می‌گوید: با توجه به اینکه تردد در مرزها جریان دارد، امکان افزایش این بیماری خیلی دور از انتظار نیست.

هرچند استان‌های شمال غرب کشور این روزها بیشتر با بیماری وبا درگیر شده‌اند. اما شرایط کشورهای همسایه شرقی ما نیز مناسب نیست و این احتمال که وبا در استان‌های شرق کشور نیز شایع شود دور از انتظار نیست. به همین دلیل کارشناسان وزارت بهداشت در مرزهای شرقی کشور نیز باید با حساسیت بیشتری شرایط را کنترل کنند.

مسعودی‌فر درباره دلایل افزایش بیماری در شمال غرب کشور عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد تردد در مرزهای غربی کشورمان بیش از ‌ مرزهای شرقی باشد. علاوه بر این مناطق آلوده در عراق نسبت به پاکستان و افغانستان به مرزهای کشور نزدیک‌تر است.

آن طور که او می‌گوید در شرق کشور نیز بیمارانی با نشانه‌ اسهال شدید تحت درمان قرار دارند. اما تاکنون ابتلا به وبا دراین استان‌ها تایید نشده است.‌

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت و درمان درباره احتمال شیوع این بیماری در استان‌های مرکزی کشور نیز می‌گوید: هنوز نمی‌توان در این خصوص به شکل دقیق اظهار نظر کرد و نیاز به بررسی‌های بیشتری است.

آماده‌باش در دانشگاه‌های علوم پزشکی

کنترل و مدیریت بیماری وبا نیاز به هماهنگی بین دستگاهی دارد. برای نمونه مدیران حوزه سلامت و وزارت نیرو باید از سلامت منابع آبی کشور اطمنیان حاصل کنند. علاوه بر این دفع بهداشتی فاضلاب نیز باید بیش از گذشته جدی گرفته شود.

مسعودی‌فر دراین باره به جام‌جم آنلاین می‌گوید:‌ تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درحالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند و‌ برنامه‌های‌ آموزش و تقویت نظام مراقبت نیز در دستور کار قرار گرفته است.

علاوه براین آن طور که او توضیح‌ می‌دهد کمیته‌های لازم نیز برای مبارزه با وبا تشکیل شده و هماهنگی های بین بخشی لازم نیز ایجاد شده ‌است.

آموزش‌ به زائران ‌

مساله دیگری که باید به آن توجه کرد افزایش سفرهای زیارتی شهروندان به کشور عراق است، چراکه اگر مسافران نکات بهداشتی لازم را رعایت نکنند، احتمال دچار شدن آنها به این بیماری افزایش می‌یابد و پس از بازگشت به کشور ممکن است به شیوع این بیماری دامن بزنند.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت و درمان دراین خصوص عنوان می‌کند: قرار است کارشناسان حوزه بهداشت آموزش‌های لازم را به زائران اربعین ارائه کنند تا احتمال بیماری در بین زائران به حداقل برسد.

در کنار مسافران دیگر شهروندان نیز این روزها باید بیش از گذشته به بهداشت فردی خود توجه کنند و‌ پیش از مصرف میوه و سبزیجات نسبت به گندزدایی آنها اقدام کنند‌. علاوه بر این شهروندان باید نسبت به سلامت منابع آب ‌ شرب و شست‌وشو نیز مطمئن شوند.

لزوم توجه به سلامت روان

این روزها کم نیستند افرادی که دغدغه ابتلا به بیماری های مختلف را دارند، چراکه در کنار اپیدمی کرونا این روزها شاهد ابتلا به بیماری‌هایی مانند وبا و تب کریمه کنگو نیز هستیم. این درحالی است که کارشناسان حوزه بهداشت و درمان تاکید می‌کنند که افزایش این بیماری‌ها در این فصل مساله‌ تازه‌ای نیست.

برای نمونه بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت دراین باره به جام‌جم آنلاین می‌گوید: بیماری تب کریمه کنگو همیشه بوده است. اما باید توجه داشت که این بیماری در فصول گرم سال بیشتر می شود، چون مخزن این بیماری در طبیعت کنه‌ها هستند و در فصل گرم فعالیت شان بیشتر می‌شود.

او ادامه می‌دهد: کنه‌ها وقتی به دام می‌‌چسبند ‌ویروس را به بدن دام منتقل می‌کنند. به این شکل دام تا دو هفته آلوده به بیماری است و اگر در این مدت ذبح شود، سبب انتقال بیماری به انسان می‌شود.

آنچه دراین بین نباید از آن غافل شد افزایش استرس و اضطراب شهروندان است، چراکه از میزان ایمنی بدن افراد تحت تاثیر استرس و اضطراب کاسته می‌شود و ممکن است آسان‌تر به بیماری دچار شوند.

به همین دلیل کارشناسان حوزه بهداشت و درمان تاکید می‌کنند شهروندان نباید برای مبارزه با بیماری‌هایی که این روزها شیوع پیدا کرده مانند کووید-19 و وبا دچار وسواس شوند.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت و درمان عنوان می‌کند:‌ شهروندان باید توجه داشته باشند که‌ روش پیشگیری از بیماری‌ها تفاوت‌هایی دارد و باید در این خصوص دقت لازم را داشته باشند‌.

او می‌افزاید: ابتلا به کرونا در برخی افراد نیز ممکن است با نشانه‌های گوارشی خود را نشان دهد به همین دلیل شهروندان باید آگاه باشند که اسهال شدید همیشه نشانه ابتلا به وبا نیست و ممکن است افراد دچار کرونا یا بیماری‌های ویروسی دیگری شده باشند.‌

با توجه به گفته‌های کارشناسان باید یادآوری کرد که با رعایت بهداشت فردی و دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توان مانع شیوع بیشتر بیماری در کشور شد. البته افراد اگر نشانه‌های بیماری را مشاهده کردند بهتر است سریعتر برای درمان اقدام کنند. برای نمونه در مورد بیماری وبا اگر شخص دچار اسهال شدید، تب بالا یا وجود خون در مدفوع شد، باید سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کند.

فراموش نکنید که خطر بیماری در کودکان، زنان باردار، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و سالمندان جدی‌تر است. به همین دلیل این افراد‌ باید بیش از دیگران مراقب خود باشند و با دیدن نشانه‌های اولیه بیماری برای درمان اقدام کنند.

مهدی آیینی | خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها